Sengångare till frukost

Måndag 3 mars 2014 Efter ett par timmar stannar vi i Guápiles för att äta en traditionell frukost på El Ceibo. Någon som är sugen på gallo pinto (ris och bönor?), stekta ägg i tomatsås och stekt matbanan? Ärligt talat så är det faktiskt gott. Dessutom får vi jättegod frukt. Fast redan nu anar jag att det här landet har koriander som favoritkrydda. Perfekt, jag som har sått koriander där hemma för att försöka lära mig att stå ut med smaken får börja träna redan här.


Tretåig sengångare.

En jeansklädd liten groda – strawberry poison dart frog.  
Jag vet inte nästan ingenting alls om Costa Rica, men jag har två önskningar på listan för den här semestern – att få se en sengångare och en pilgiftgroda. Till min förtjusning hinner jag inte mer än att svälja frukosten innan jag får se både och.
 
Sengångare kommer endast ner ur träden en gång i veckan för att göra nummer två. Vi hade tur som upptäckte den här som just hade varit på dass.
Och till min ännu större förtjusning får jag se en sengångare på riktigt nära håll just som vi ska lämna El Ceibo. Total lycka!

Inga kommentarer: